Loading

Proč nepoužívat Mailchimp

Když se rozhodnete po dvou letech přerušit své blogové mlčení, musíte k tomu mít opravdu vážnej důvod. Mně takovej důvod dal poštovní opičák Mailchimp.


Pro ty, kteří Mailchimp neznají - jedná se o webovou aplikaci určenou pro rozesílání hromadných e-mailů (newsletterů) a automatizaci e-mailovýho marketingu. V poslední době opičáka obohatili ještě o možnost vytvářet si vlastní landing pages. Celý to mají na webu prostě popsaný jako markeťákův mokrej sen.

Na landing pagi lead chytíte, pak ho pořádně zmasírujete mailama a nastavíte šrajtofli. A ono to tak doopravdy je. Na poli e-mailový automatizace je Mailchimp dobrej. Markeťák ustříkává, páč stačilo nastavit proces nazačátku a zákazníka to teď spamuje hezky samo.

Horší ale je, když se zaměřujete na B2B sektor a každý z vašich firemních zákazníků chce dostávat e-maily jinak. Tzn. v jiný čas, s různým obsahem, a samozřejmě různým adresátům. Tady vás totiž obratem konfrontuje realita v podobě "Mailchimp Greed".

Mailchimp Greed používám jako souhrnné označení "triků", který Mailchimp nacpal do svý aplikace tak, aby z vás vytáhl co nejvíc peněz.

Trik 1: Jeden zákazník v 10 seznamech má cenu 10 zákazníků

Představte si, že máte aktivního zákazníka, pojmenujme si ho třeba Franta. Takový Franta nejvíc hltá váš obsah - stáhl si 3 vaše e-booky, zúčastnil se 4 vašich webinářů, je zaregistrovaný u vás ve webové aplikaci, zadal svůj e-mail do 5 různých slevových kampaní...

A vy máte v Mailchimpu nachystaný seznamy adresátů (Lists) pěkně a úhledně pro každou takovou příležitost. Jedné příležitosti (e-book, webinář, slevová kampaň) odpovídá jeden seznam. Protože to je přece logický, ne?

No, a přesně toto Mailchimp využívá ve svůj prospěch. Pokud máte jednoho zákazníka ve vícero seznamech, platíte za každej výskyt toho jednoho Franty. To znamená, že pokud se vám 100 aktivních Frantů přihlásí každý na 10 akcí, Mailchimp vám je započítá jako 1000 lidí. A to se vyplatí (jim).

Samozřejmě nejsem první, kdo si toho všiml, takže na netu najdete spoustu skvělých návodů typu "YOU HAVE BEEN USING MAILCHIMP WRONG ALL THIS TIME!!!", který vám radí, abyste si všechny uživatele hodili do jednoho "Marter" seznamu a uvnitř toho seznamu si je vnitřně rozdělili pomocí tzv. skupin (Groups).

Kromě toho, že to popírá jakoukoliv UX logiku, tak to je příjemný jak osina v řiti. Představte si, že máte třeba 50 000 adresátů v jednom seznamu. V tak velkým seznamu budete mít klidně 100+ různých skupin, s čímž se pracuje fakt luxusně. Třeba když jich chcete v mailingu 30 vyloučit. A pak to stejně dojebete, protože jste jen člověk, a pošlete celej mailing omylem na všech 50 000 adresátů, a půlka z nich vám bude vyhrožovat GDPR a ÚOOÚ. Luxusní vyhlídky.

Mimo to se se skupinama adresátů pracuje naprosto otřesně, nedá se v tom orientovat a jakýkoliv větší počet adresátů znamená propálený desítky hodin ve snaze tam někoho najít, přesunout, smazat, odhlásit a já nevím co ještě.

Trik 2: Poslat jednu kampan na více seznamů naráz nelze

Jste bohatí jak Rokefederer a můžete uchovávat jednotlivý zákazníky ve více seznamech? Myslíte si, že tím nasytíte Mailchimp Greed? Bohužel...

Mailchimp neumožňuje poslat jednu kampaň (e-mail) na více seznamů zaráz. Pokud teda chcete poslat pozvánku na webinář na 10 seznamů s lidmi, kteří se zúčastnili 10 předchozích webinářů a chtějí pozvánku na ten další, nemůžete to udělat jen jako jednu kampaň. Budete jich muset vytvořit 10.

OK, manuální pracná prcačka, ale dejme tomu, že máte koule a kapacitu na to naduplikovat si 10x tu stejnou kampaň. A třeba to ani nepoděláte. Co asi čeká lidi, kteří jsou ve více, než jednom seznamu? No čeká je vícero stejných e-mailů naráz. Takže na vás řvou (právem) nasraní uživatelé, že na vás pošlou ÚOOÚ.

Začnete tedy přemýšlet, jestli fakt nebude lepší se rozpustit v kyselině doma ve vaně. A pak přijde šéf a řekně: "Prosimtě, pošli mi statistiky té e-mailové pozvánky na webinář."

A v ten moment si uvědomíte, že vidina rozpuštění ve vaně je docela výhra.

Právě vás šéf pověřil banálním úkolem (Jak asi může bejt těžký dát dohromady 3 čísla?). Tak banálním, že vám zabere 3-4 hodiny, jelikož budete spojovat data z deseti různých kampaní, řešit překryvy jednotlivých zákazníků a ve finále vám to stejně nebude vycházet. Pak se vám u toho kousne Excel, takže o půlku dat přijdete. Zbývá už jen do navigace hodit "Prodejna chemických potřeb" a vyrazit...

Trik 3: Přidání/vyloučení dynamických segmentů ze seznamu adresátů kampaně není možné

Ne. Ani to vám Mailchimp nedovolí (a podle slov jejich podpory to ani nemají v aktuální roadmapě).

Dynamický segment je skupina uživatelů, která se obnovuje na základě vámi nadefinované podmínky sama.

Když posíláte e-maily na zaměstnance z firmy ABCD, dokážete je poznat podle toho, že mají e-mailovou doménu "@abcd.com". V Mailchimpu napíšete podmínku, že když se objeví nový adresát s e-mailem končícím na @abcd.com, spadne do segmentu "firma ABCD". Nemusíte ho tam ručně přidávat jako otroci. Super urychlovák, ne?

Představte si tento (reálný) scénář:

Mám několik firemních klientů. Každý z nich nám dal seznam zaměstnanců, na který chce posílat pravidelný e-mailing. Tito vyvolení zaměstnanci od nás dostávají zpravidla 1-3 e-maily týdně. Obsah se liší podle toho, co si firma objednala.

20 našich zákazníků si přeje dostávat e-maily s tématikou Microsoft Office 365 aplikací. Takže máme na výběr:

1) Vytvořit 20 stejných kampaní (viz trik č. 2)
2) Vytvořit 1 kampaň a poslat jí na 20 dynamických segmentů

Druhá možnost zní docela dobře. Udělat jen jednu kampaň a pak zaškrtat 20 dynamickejch segmentů, které tu kampaň mají dostat, to zní docela jednoduše. Rozhodně lepší, než šudlit 20 samostatnejchch kampaní.

Ale žádný strach, i na takový chytrý řešení Mailchimp myslel. Prostě a jednoduše Mailchimp neumožňuje vybrat v seznamu adresátů dynamické segmenty (a ani je vyloučit).

Vaše idylický scénáře typu: "Jednou týdně tam nahraju adresáty, ti se mi sami rozhodí podle domény v e-mailu do jednotlivých segmentů, a pak už je budu jen spamovat", prostě nefungujou.

Mailchimp vám při výběru adresátů kampaně umožňuje jen a pouze vybrat/vyloučit statický segmenty - tedy segmenty, který si ručně naklikáte. Takže když každý pondělí importujete zákazníky z 50 různejch firem, musíte je ručně rozházet do 50 různejch segmentů. A jak vám poroste byznys, tak vám poroste i počet segmentů. Tím pádem se z toho jednoho hezkýho dne určitě zblázníte.

 

Co s tím?

Z vlastní zkušenosti vím, že všechny tyhle nedostatky řeší Smartemailing. Nemaj tak propracovanej e-mailovej builder a ta automatizace tam není tak příjemná, jako v Mailchimpu.

Pokud se vaše e-mailingová strategie blíží tomu, co jsem popsal výše, tak si dejte zatracenej pozor, než si Mailchimp koupíte, a radši zkuste ten Smartemailing (anebo jiný alternativy). Jedno z největšíh pekel je totiž migrovat adresáty z jedný aplikace do druhý, když je jich větší množství.

Anebo to riskněte s Mailchimpem.

close

Nejnovější příspěvky

„Já“

„Já“

19. 3. 2016

Kategorie